Aquesta activitat forma part de l’exercici d’avaluació final (EAF) es correspon amb la part pràctica dels continguts de la Unitat 5: Estimulació, manteniment i rehabilitació de les capacitats cognitives.
Aquesta és l’activitat central de l’EAF5 i té com a objectiu dissenyar i redactar un projecte d’estimulació, manteniment i rehabilitació de les capacitats cognitives (EMR de les CC).
En un context d’un centre de dia de gent gran i juntament amb tot l’equip de treball esteu programant les activitats relacionades amb l’estimulació, manteniment i rehabilitació de les capacitats cognitives.
Proposta d’activitat
Aquesta és una EMR, amb l’ús de les TIC (amb l’opció de fer-la analògica) i que estimula les funcions executives, que proposa a les participants hauran de resoldre una sèrie de reptes: superar laberints, completar seqüències visuals i completar trencaclosques.
L’activitat es realitza individual, encara que la presentació i el tancament es fan en grup.
Objectius
- Afavorir la recuperació i el manteniment de les capacitats cognitives.
1.5. Estimular, mantenir i rehabilitar les funcions executives.
Recursos
- Materials
- 8 Chromebooks o tauletes amb connexió a internet (poden sol·licitar-se al CRP, Centre Cívic o Xarxa Punt TIC)
- Activitats en format digital (incrustada al final del post).
- Per si cal adaptació: laberints impresos en paper i targetes i trencaclosques físiques.
- Humans:
- Dinamitzadora que coordini i supervisi l’activitat.
- 2 o 3 persones voluntàries per oferir suport a les participants.
- Espacials:
- Una sala amb taula i cadires al voltant per suportar els dispositius còmodament.
Desenvolupament de l’activitat
Configuració prèvia de l’espai
- Preparar Chromebooks o tauletes i assegurar el seu funcionament correcte.
- Carregar l’activitat en mode de pantalla completa.
Presentació (5 minuts)
1.1. Explicar de forma breu l’objectiu de l’activitat i els tres jocs.
- Laberints: Cal moure el personatge amb els cursors per trobar el camí correcte fins a la sortida.
- Seqüències visuals: Cal identificar i completar la seqüència d’una planta.
- Trencaclosques: Cal arrossegar les peces correctes fins a formar la imatge completa.
1.2. Mostrar com utilitzar el ratolí o la pantalla tàctil per completar els reptes (moure peces, completar camins, etc.). Procurant que les instruccions siguin clares i adaptades a les necessitats cognitives de cada participant.
1.3. Si hi ha alguna participant sense habilitats TIC, s’ofereix alternativa analògica amb laberints impresos en paper i targetes i trencaclosques físiques.
Temps de joc (10 minuts)
Cada participant realitza al seu ritme les tres activitats, a través de la pantalla.
La dinamitzadora adopta una postura d’observació per comprovar com desenvolupen l’activitat i el seu nivell de competència.
Tancament (5 minuts)
La dinamitzadora felicitar a les participants pels èxits aconseguits,
reforçant positivament cada prova superada i s’interessa per com s’han sentit amb els reptes.