el quadern de camp

Conte: la Júlia i el mòbil encantat

En el marc de la Diada de Sant Jordi 2025 i de les Jornades Culturals de l’Escola Alba de Tàrrega, des del gòTIC hem impulsat una activitat educativa interactiva adreçada a infants i adolescents amb necessitats educatives especials.: La Júlia i el mòbil encantat, amb l’objectiu de fomentar una cultura digital crítica, segura i creativa.

Sota del conte interactiu, pots trobar la guia de l’activitat

justificació

Es tracta d’un conte il·lustrat amb pictogrames hackejats d’ARASAAC, dissenyat per ser llegit i dinamitzat en grup, encara que també es pot utilitzar de forma individualitzada (al final trobaràs la versió digital interactiva).

Narra la història de la Júlia, una noia que rep un mòbil nou i descobreix, a través d’experiències quotidianes, els riscos i les oportunitats que comporta l’ús de les tecnologies digitals.

L’activitat combina la lectura fàcil, les preguntes guiades, les dinàmiques de rol i els recursos visuals i auditius accessibles per a estimular la participació activa i l’expressió d’emocions.

La Júlia i el mòbil encantat neix de la necessitat d’acompanyar joves amb necessitats educatives especials a comprendre i apropiar-se del món digital d’una manera significativa i vivencial, explica Ramon Oromí Farré, autor del conte i dinamitzador del gòTIC Ajuntament de Tàrrega. Convidant a generar converses profundes sobre l’ús del mòbil en la vida quotidiana, els drets, llibertats i deures digitals, la privacitat, l’amistat, el respecte i les emocions…

Aquest recurs ha estat estrenat amb l’alumnat i el professorat de les aules Verda i Lila, de l’Escola: Gràcies, Reneé, Eloi, Pau, Abdoulaye, Shaila, Itziar, Joan, Mohamed, Alba, Ramon, Yasmina, Maria, Anna, Roser, Anna i Marc!

I un agraïment molt especial a la Neus, la meua assajadora preferida.

guia de l’activitat

Objectiu general

Fomentar un ús crític, segur i creatiu del mòbil.

Promoure valors digitals com el respecte, la privacitat i la gestió emocional.

Facilitar espais de diàleg i compartició d’experiències digitals, entre iguals.

Abans de llegir/sentir/mirar

Preguntes per convidar a iniciar converses:

  • Tens mòbil? Com el fas servir?
  • Què creus que vol dir que un mòbil sigui “encantat”?
  • Què és el que t’agrada fer amb el mòbil?

Durant la lectura

El conte s’emmarca en quatre eixos temàtics clau:

1. Temps de pantalla i benestar digital. Quan la Júlia no pot deixar de mirar vídeos.

  • Què passa quan la Júlia no pot deixar el mòbil?
  • Quan és passar massa temps davant d’una pantalla?
  • Et passa a tu també?

2. Sobreexposició, seguretat i privacitat: Quan la Júlia rep un missatge d’un desconegut.

  • És segur parlar amb algú que no coneixes?
  • T’ha passat alguna situació així?
  • I tu, a qui ho podries explicar?

3. Netiqueta digital: Quan la Júlia penja una foto sense permís.

  • Com creus que se sentia l’amiga de la Júlia?
  • Has viscut o vist alguna situació així?
  • Per què és important demanar permís abans de compartir?

4. Empoderament, autonomia i pensament crític: Quan la Júlia reflexiona i canvia d’hàbits digitals.

  • Tu també pots decidir com fer-lo servir millor?
  • Quines coses bones pots fer amb el mòbil?
  • Tens autocontrol quan fas servir el mòbil?

Dinàmica proposada

Després de llegir/sentir/veure cada pàgina,

També pot fer-se en versió desconnectada i en grup, demanant que aixequin una targeta d’emoció (context/a, trist/a, espantat/da, enfadat/da) per expressar les emocions o posicionar-se davant les actituds i pràctiques digitals.

Així mateix, pots convidar-los a utilitzar el seu cos per representar-les o que s’agrupin segons la seua resposta.

A continuació, se’ls convida a explicar el seu posicionament.

Descarregar full d’emocions.

Després de la lectura

Reflexió col·lectiva:

  • Què creus que ha après la Júlia?
  • I tu, què has après?
  • Què vol dir utilitzar el mòbil “amb el cap i el cor”?

Activitat de creació: El Núvol d’Internet Positiu

1. Presentació: El núvol representa internet i et convidem a omplir-lo amb paraules, dibuixos i idees positives sobre el que es pot fer amb el mòbil o internet. (descarrega’t la plantilla del núvol)

  • Quines coses bones pots fer amb el mòbil o internet?
  • Què has après gràcies a les pantalles?
  • Com t’ajuda a comunicar-te o a expressar-te?

2. Convida les participants a inventar els seus pictogrames o a representar plàsticament les accions positives que poden fer amb el mòbil o amb internet (per exemple: La Júlia, ens ha explicat com pot cantar cançons, parlar amb les amistats i aprendre coses.)

3. Es deixa un espai per visitar els núvols dels altres i fer una petita explicació oral del que han creat. Es pot crear una exposició col·lectiva.

4. Tancament: Es reforça la idea que el mòbil pot ser màgic, si l’utilitzem amb el cap i el cor:

Veus quantes coses bones podem fer amb el mòbil si el fem servir bé?