Anem per parts per comprendre millor aquest concepte.
Un mur de pagament és una barrera virtual que impedeix l’accés a determinat contingut en línia fins que l’usuari faci un pagament. Aquesta pràctica ja és habitual en llocs web de notícies, revistes o altres plataformes digitals que ofereixen contingut prèmium. Sense el pagament corresponent, l’usuari veu limitat l’accés al contingut més exclusiu.
Les galetes, d’altra banda, són petits fitxers de text que es desen al teu dispositiu mentre navegues per llocs web o utilitzes aplicacions i plataformes digitals. Contenen informació que pot ser utilitzada per recordar les preferències d’usuari, la informació de sessió o altres dades rellevants. També són emprades per millorar l’experiència de l’usuari en línia i mostrar publicitat personalitzada.
Context Legal i Ètic.
La llei de protecció de dades GDPR (ves-hi) exigeix que els editors de serveis en línia gestionin la privacitat dels seus usuaris de manera transparent, ètica i respectuosa. Per això, quan visites per primera vegada un web, o després d’esborrar les galetes del navegador, t’hauràs d’enfrontar al mur de galetes. Un missatge emergent que demana el teu consentiment explícit i lliure per fer servir aquesta informació. Cal aprovar, configurar o rebutjar la instal·lació de totes les galetes del lloc.
L’11 de gener del 2024 va entrar en vigor l’actualització dels requisits i criteris de l’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) (ves-hi), seguint les noves directives del Consell Europeu de Protecció de Dades.
Exigeix que les opcions d’Acceptar o Rebutjar el rastreig es mostrin al mateix nivell en el mur de galetes, simplificant el procés que, fins ara, era complex per als usuaris que volien oposar-s’hi. Ara ve, l’alternativa a no voler ser rastrejat no ha de ser necessàriament gratuïta.
Els Murs de Pagament de Galetes
És el cas de la major part de la premsa en línia de l’estat, que ha procedit a implementar els murs de pagament de galetes.
Així han començat a aplicar aquesta simplificació, reduint-ho a dues opcions: Acceptar el rastreig de les teues dades per veure els continguts del web de forma gratuïta o rebutjar les galetes, pagant una subscripció mensual d’entre 1 i 5 euros. D’aquesta manera, canviant la relació entre editors i consumidors de contingut digital, implicant-los en el sosteniment econòmic de l’activitat periodística.
En conclusió
A partir d’ara, serà fonamental garantir que aquest consentiment sigui informat i, si escau, diferenciat per cada finalitat d’ús. També caldrà evitar que acceptar-les esdevingui una opció forçada de facto, davant d’una alternativa desproporcionada, no equitativa, o clarament improcedent.
Com sembla que ha fet la corporació Meta, la propietària de Facebook, WhatsApp i Instagram, que ha adoptat aquest mateix model, obligant als usuaris que no volen que s’explotin les seves dades a pagar una subscripció per utilitzar les aplicacions.
Speak Your Mind