A la càpsula d’avui em proposo exaltar la concepció de la Generació Alfa, que agrupa a les persones nascudes des del 2010 fins al dia d’avui. Se la considera la primera generació nascuda en l’Era Digital. Per això, també se la coneix com a generació tecnològica o tàctil.
Aquesta profunda exposició i l’impacte de les tecnologies, revela dinàmiques clau que configuren la seva visió del món i les seves interaccions. Repassem-ne algunes virtuts i els desafiaments que poden sorgir en el seu viatge.
1. Connectivitat Global.
Malgrat els avantatges evidents de la immediatesa de la informació, cal apostar (de debò, de debò) pel desenvolupament de la capacitació mediàtica i el consum crític, per una percepció i comprensió més profunda i contextualitzada de la informació i limitar l’exposició a continguts inadequats per a la seva edat.
2. Habilitats Tecnològiques
Se’ls considera els primers natius digitals, que han crescut en un entorn tecnològic i digital normalitzat. Això els aporta una sèrie d’habilitats tecnològiques que els resultaran valuoses al llarg de la vida. Amb tot, cal vetllar per mantenir l’equilibri amb el desenvolupament de les habilitats socials i emocionals.
3. Educació
L’aplicació de les TIC en l’àmbit de l’educació facilita la innovació i l’adaptació als estils d’aprenentatge individualitzat i personalitzat. Cal parar esment, però, a les bretxes digitals d’accés i ús, integrant aquestes eines de manera equitativa, per evitar disparitats i diferències en l’educació i l’aprenentatge.
Així mateix, cal garantir una formació integral, que inclogui l’educació per l’ús responsable, saludable i segur d’internet i dels dispositius.
4. Impacte Social
Internet ha afavorit l’expressió i la visibilització de la diversitat, afavorint la inclusió social i la formació d’una perspectiva empàtica. No obstant això, també planteja inquietud pel que fa a la pressió social per utilitzar-les i la validació en línia.
5. Salut Mental
La tecnologia proporciona recursos i suports que poden millorar el benestar emocional i la qualitat de vida: informació sobre salut mental, comunitats de suport en línia, teleteràpia, plataformes d’autoajuda…, Més encara, si se’ls ensenya (amb l’exemple també) a fer-ne un ús curós, conscient i saludable.
Per això, és essencial establir espais i límits de temps d’ús dels dispositius per evitar l’ús excessiu pot derivar en ansietat, baixa autoestima, alteracions del son, dependència i addiccions tecnològiques.
6. Sostenibilitat
Sembla que les noves generacions pugen amb una major consciència ambiental. Cal fer-los conscients de la seua petjada ecològica digital, la selecció de dispositius considerant el seu impacte ambiental i social i també en la gestió responsable dels residus electrònics que generen.
7. Criança Digital
Si bé la interacció precoç amb la tecnologia pot potenciar les seues competències digitals, la resolució de problemes i la creativitat, cal, de forma progressiva, adaptada i acompanyada. Procurant moderar l’hiperdigitalizació i l’exposició a les pantalles, per tal que no afecti el seu desenvolupament físic i emocional.
8. Ciutadania
La Generació Alfa té l’oportunitat d’empoderar-se a través de la tecnologia. Perquè això sigui possible, cal que assumeixin la seua responsabilitat digital, vetllant per la gestió de la privacitat, la ciberseguretat, la netiqueta, l’ètica tecnològica i la defensa dels drets i llibertats digitals.
9. Diversitat Tecnològica
La tecnologia ha facilitat l’accessibilitat, la inclusió i l’empoderament de moltes persones i col·lectius, minimitzant les bretxes socials.
I així, què?
Incidir de força eficaç en l’impacte digital a la Generació Alfa, demana reconèixer i assumir la complexitat d’aquesta relació amb la tecnologia. També implicar-se i abordar els desafiaments fruit d’aquest context —per nosaltres, nou, incert i desconegut; per ells, natural i quotidià— de forma equilibrada i prioritzant el seu benestar integral. Tot preparant-los pel dia de demà, perquè puguin esdevenir ciutadans digitals lliures. Perquè puguin gaudir, sense por, dels beneficis i les oportunitats que ens ofereix la tecnologia.
Potser la solució passa per la combinació de supervisió, acompanyament i educació per part de les famílies i els educadors? Per arribar a un consens social per protegir i preservar a les noves generacions de les amenaces digitals i dels riscos associats al mal l’ús de les tecnologies? Per trobar un equilibri entre l’ús beneficiós i responsable de la tecnologia i l’atenuació dels possibles impactes negatius en el seu desenvolupament, la salut i el benestar? Des de fa unes setmanes el col·lectiu Adolescència lliure de mòbil a Tàrrega convida a reflexionar i buscar respostes al gran repte de criar, cuidar, acompanyar als nostres fills i filles en la incorporació al Món Digital. Estàs convidada a afegir-t’hi, a través del QR que acompanya aquest escrit. Bona quinzena.
Speak Your Mind