capçalera Càpsules TIC
Logotip del setmanari Nova Tàrrega

Càpsula 196. Voluntariat

El 5 de desembre, dia en què es publica aquest número de la Nova Tàrrega, coincideix amb el Dia Internacional del Voluntariat. Per això, vull dedicar aquesta Càpsula TIC a tal bona causa, amb un enfocament especial en el voluntariat digital, mediàtic o en línia.

El voluntariat digital és una manera de contribuir a causes socials, culturals, comunitàries, mediambientals o educatives a través d’Internet. Per descomptat, es tracta de treball no remunerat, fet en benefici d’organitzacions no governamentals, entitats comunitàries, institucions o associacions, on la tecnologia digital és essencial per seleccionar, assignar i executar les tasques voluntàries.

L’origen d’aquesta modalitat es remunta als anys setanta amb iniciatives pioneres com el Projecte Gutenberg gutenberg.org  la biblioteca digital més antiga del món: Gràcies a la feina desinteressada de voluntaris, aquest projecte ha digitalitzat, revisat i preservat desenes de milers de llibres de domini públic, en formats oberts, lliures i duradors.

Reptes, avantatges i riscos

El voluntariat digital aporta beneficis a totes les parts implicades. Les organitzacions poden accedir a una base de voluntaris més àmplia, ajuda a reduir costos operatius i la necessitat d’espais físics i optimitza processos com la recollida de dades o l’avaluació d’activitats.

Per als voluntaris, ofereix l’oportunitat d’adquirir noves habilitats, explorar interessos professionals i implicar-se en causes importants des de qualsevol lloc. Així, afavoreix la inclusió social, especialment per a persones amb discapacitats o residents en zones rurals, com la nostra.

Tanmateix, no tot és tan senzill. El voluntariat digital també comporta riscos i reptes, com la manca de formació en competències digitals, la dificultat per establir connexions socials realment significatives, i el perill/temptació de substituir llocs de treball remunerats per tasques des del voluntariat. A més, moltes corporacions encara desconeixen tot el potencial d’aquest model, cosa que limita la seua expansió.

Tipus de tasques i modalitats

Les tasques que es poden realitzar de forma remota són molt diverses: assessorament tècnic, mentoria per a col·lectius vulnerables, creació i gestió de continguts digitals (pòdcasts, vídeos, blogs, xarxes socials, webs), suport en comunicació, traduccions i recerca de finançament, desenvolupament d’aplicacions, creació de bases de dades i coordinació de grups de voluntaris. Aquesta diversitat fa del voluntariat digital una opció innovadora amb un alt impacte social.

A més, el voluntariat ha evolucionat i s’ha adaptat a les noves realitats de la vida. Actualment, es pot col·laborar en funció dels interessos i la disponibilitat, amb formes de voluntariat molt més flexibles.

Microvoluntariat. Col·laboracions puntuals i breus centrades en tasques concretes que es poden realitzar en línia. Aquest model és ideal per a aquells que tenen poc temps, però volen ajudar, com traduir un document o respondre un qüestionari per a un estudi social.

Proveïment participatiu. Delegar tasques a una comunitat oberta de persones, sovint a través d’una crida pública. Aquest model permet aprofitar la diversitat de coneixements per resoldre necessitats concretes, com el desenvolupament de projectes o la recopilació d’informació. Un exemple són les viquimaratons de la Viquipèdia o la participació en projectes de ciència ciutadana. (ja te’n vaig parlar a la càpsula 186)

Mentoria digital. Un procés de tutoria virtual on un voluntari ofereix suport a un o més beneficiaris mitjançant eines digitals com videotrucades, missatgeria instantània o correu electrònic. Pot ser útil per ajudar persones en situació d’atur amb la millora del seu currículum, orientar estudiants acadèmicament, o donar assessorament en competències digitals a persones grans.

Ciberactivisme. Participar en campanyes en línia per defensar drets, promoure canvis socials o augmentar la consciència sobre problemes socials.

Exemples d’èxit

Amb més formació i competències digitals, les persones voluntàries d’avui poden assumir tasques més complexes i creatives. Això ha permès que el voluntariat sigui més divers i adaptat a les necessitats actuals, demostrant que ajudar pot tenir moltes formes, des de la tecnologia fins a activitats socials o físiques. Tot plegat converteix aquesta experiència en una eina flexible i inclusiva que mira cap al futur.

UN Volunteers (app.unv.org): La plataforma de les Nacions Unides per apropar el món del voluntariat a l’àmbit digital. El servei de Voluntariat en Línia promou la mobilització de voluntaris per contribuir, a través d’Internet, a organitzacions que aborden reptes de desenvolupament i sostenibilitat. La plataforma permet trobar activitats que s’ajustin als interessos i la disponibilitat de cada persona.

Hacesfalta.org (hacesfalta.org/voluntariado-arte.aspx): web de la Fundació Hazloposible que pretén facilitar, promoure i fomentar el voluntariat i el treball a les organitzacions del tercer sector (organitzacions no lucratives, ONG). Té un apartat de voluntariat virtual per trobar oportunitats de col·laboració en organitzacions i es poden filtrar segons els interessos.

Fundación Cibervoluntarios (cibervoluntarios.org): ONG espanyola pionera en el voluntariat tecnològic, amb la missió d’impulsar una transició digital inclusiva. La seua xarxa de més de 4.400 voluntaris facilita l’adquisició de competències digitals a milers de persones en situació de vulnerabilitat. Les seues accions inclouen formació en línia, desenvolupament i prova de plataformes, creació de material formatiu i participació en projectes europeus.

Voluntariat virtual per la llengua (vxl.cat): Programa del Consorci per a la Normalització Lingüística que fomenta la pràctica del català a través de parelles lingüístiques formades per un voluntari i un aprenent. La modalitat virtual permet dur a terme trobades per videoconferència, amb un compromís mínim de 10 hores (una hora setmanal durant deu setmanes).

Ocolliga (oncolliga.cat): acompanyament i suport virtual per a persones amb càncer i les seues famílies, realitzat des de casa o l’hospital, amb converses de 30 a 60 minuts, mitjançant sessions telefòniques o de videotrucada. Les converses són confidencials i poden tractar qualsevol tema, amb el ritme determinat per la persona atesa. Els voluntaris són persones formades i compromeses, amb edats de 18 a 80 anys o més.

I si no?

Si ets més clàssic i desitges el contacte directe, a Voluntariat en un clic (voluntariatenunclic.cat/ciutadania)  trobaràs una borsa de voluntariat en línia, que permet trobar l’activitat de voluntariat ideal a partir de les teues necessitats i preferències (tipus d’activitat, disponibilitat horària, àmbit geogràfic..)

No hi ha excuses! D’una manera o altra, fes el pas i contribueix amb les teves habilitats i temps a causes significatives. Participa i transforma! Bona quinzena. xerpejant.cat