Adjectius Clau per entendre el Món Digital
Logotip de l'emissora Ràdio Sió
Adjectius Clau per entendre el món digital / xerpejant a Ràdio Sió
Logotip d'Accés Universal

Capítol 1. Tecnologia Accessible

El concepte

L’adjectiu accessible, aplicat a la tecnologia, es refereix a aquells productes, serveis i eines digitals que poden ser utilitzats per qualsevol persona, independentment de les seves capacitats físiques, cognitives o socioeconòmiques. 


Comencem pel principi: La Inclusió Digital.

Procés que busca garantir que totes les persones, independentment de la seva edat, capacitats, situació econòmica o ubicació geogràfica, tinguin accés, habilitats i oportunitats per usar la tecnologia digital de manera efectiva

És un concepte clau per construir una societat més justa i equitativa en l’era digital, ja que permet superar les bretxes digitals i permet a tothom participar plenament en àmbits com l’educació, el treball, la salut i la comunicació.

La inclusió digital se centra en cinc grans àmbits.

1.1 Accés Universal a la Tecnologia.

Garantir que totes les persones tinguin accés a dispositius tecnològics (ordinadors, tauletes, mòbils) i a una connexió a internet de qualitat.

  • Exemple: Programes de connectivitat gratuïta en espais públics, com WiFi4EU de la Comissió Europa o la implementació de xarxes 5G o la fibra òptica en zones rurals.

1.2. L’adquisició de competències digitals.

Aprenentatge d’habilitats i competències bàsiques i avançades per utilitzar la tecnologia amb confiança i seguretat. Això inclou l’alfabetització digital per persones grans, nens o persones sense experiència tecnològica.

  • Exemple: Programes d’alfabetització digital per a gent gran, com ara els tallers gratuïts de la Fundació de la Caixa o el Més digitals de la Generalitat de Catalunya.

1.3. Les tecnologies accessibles

Desenvolupar dispositius, aplicacions i eines digitals que siguin accessibles per a persones amb discapacitats o necessitats especials.

Això inclou les persones amb discapacitats com aquelles amb necessitats temporals (com ara una lesió) o situacionals (com una llum ambiental deficient). També l’ús de llenguatges locals i plataformes multilingües.

  • Exemples: Bleta, una tauleta digital adaptada a la gent gran, fàcil de veure i de fer anar, i ja preparada amb una sèrie d’aplicacions per mantenir-se mentalment actius.
    També els sistemes operatius amb lectors de pantalla (com VoiceOver a iOS i TalkBack a Android), aplicacions educatives que ofereixen subtítols, àudio i text adaptat. 

1.4. Contingut Rellevant i Significatiu.

Promoure la creació de contingut digital que sigui rellevant per a diferents grups culturals, econòmics i socials, incloent-hi informació pràctica, educativa i de servei públic.

  • Exemple: Plataformes de serveis públics adaptades en idiomes regionals i formats visuals i auditius accessibles.
    En aquest sentit, el projecte FàcilMent treballa perquè tota la informació sigui clara i fàcil, complint la Llei d’Accessibilitat Universal.

1.5. Seguretat i Confiança Digital

Educar sobre la privacitat, la ciberseguretat i l’ús ètic de la tecnologia per garantir que tothom pugui navegar de manera segura. També aprenent a identificar els problemes tècnics senzills i aplicant solucions i estratègies digitals de forma autònoma i crítica.

  • Exemple: Programes d’educació en seguretat digital per a estudiants i famílies. InternetSegura.cat o Internet Segura for Kids (IS4K) promoció de l’ús segur i responsable d’Internet i les noves tecnologies entre infants, adolescents, joves, famílies i educadores.

El Disseny Universal

Principi fonamental en la creació de tecnologies accessibles. Es basa a desenvolupar productes, entorns i serveis que siguin utilitzables per a tothom, en la mesura més gran possible, sense necessitat d’adaptacions específiques

El disseny universal implica anar més enllà de l’accessibilitat específica per a un grup i crear solucions inclusives des de l’inici.

Principis del disseny universal

Segons l’Institut de Disseny Universal de Carolina del Nord, els seus set principis clau són:

  1. L’ús equitatiu. El disseny ha de ser útil i accessible per persones amb diferents habilitats.
    Exemple: teclats virtuals amb predicció de text.
  2. La flexibilitat en l’ús. El disseny ha de permetre opcions diverses.
    Exemple: controls per veu en lloc de només tàctils.
  3. L’ús simple i intuïtiu. L’ús de la tecnologia ha de ser fàcil d’entendre per tothom.
    Exemple: menús simplificats en aplicacions o sistemes operatius.
  4. La informació perceptible. El disseny ha de transmetre informació de manera eficient, independentment de les habilitats sensorials de l’usuari.
    Exemple: subtítols en vídeos per persones amb discapacitat auditiva.
  5. La tolerància a l’error. Ha de minimitzar conseqüències negatives per errors involuntaris.
    Exemple: botons d’anul·lació o confirmació en accions importants.
  6. Baix esforç físic. La tecnologia ha de ser utilitzable amb el mínim esforç físic.
    Exemple: interruptors automàtics o dispositius IoT controlats per veu.
  7. Dimensions i espai per a l’accés. Ha de tenir prou espai per a l’ús còmode de qualsevol persona, independentment de la seva mobilitat.
    Exemple: taules de treball ajustables o dispositius adaptats a diferents mides de pantalla.

Els deures

Revisa la configuració d’accessibilitat dels teus dispositius i aplicacions, fent que s’adapti millor a la teua situació o necessitat.

  1. La funció Lectura de pantalla permet controlar el dispositiu sense mirar-ne la pantalla, llegeix els texts en veu alta i ofereix descripcions detallades de les imatges. Útil per a persones amb dificultats visuals o ceguesa.
  2. La mida del text permet ajustar la grandària del text al teu dispositiu per fer-lo més llegible. Està disponible a les opcions d’accessibilitat, dins de la configuració.
  3. El Contrast elevat millora la visibilitat dels elements en pantalla amb colors més vius i fàcilment diferenciables. Es pot activar als paràmetres d’accessibilitat.
  4. La Transcripció automàtica en temps real, per a persones amb dificultats auditives.
  5. El Sistema d’interruptors permet controlar el dispositiu amb botons i blocs virtuals, útil per a persones amb mobilitat reduïda.
  6. El Control amb gestos facials permet controlar el sistema i les apps amb moviments facials, com aixecar les celles o moure la boca. 

Tens més informació sobre les eines disponibles a 

en Conclusió

La tecnologia accessible no només és una necessitat per garantir una societat més equitativa, sinó que també esdevé una oportunitat per fomentar la innovació i crear un món més inclusiu. Mitjançant el compromís amb la inclusió digital i el disseny universal, podem construir una realitat en la qual tothom pugui participar, contribuir i beneficiar-se dels avenços tecnològics sense restriccions ni barreres.